Sulyom

 

Az elmúlt év esőzései nyomán kialakult tavaszi és nyári árvizek ugyan a halak számára rendkívül kedvező szaporodási feltételeket teremtettek, de a vízi növényzetet a tározó területén szinte teljesen tönkretették. A növényzet a hirtelen jött magas vízbe szinte belefulladt, őszre már csak foltokban lehetett kissebb sulyomszigeteket, tökleveleseket találni.

Pár éve nyári időszakban a Csapóin a vízinövényzettől szinte csak egy keskeny ösvényen lehetett közlekedni.A sulyomtengerben csak kisebb lyukak voltak, a halak ideális körülmények között növekedhettek.

Pár éve történt. Akkori tettestársammal a Tisza-tavon horgásztunk. Pergettünk, vagyis kínlódtunk inkább mert még nem ült le a vízinövényzet, így minden húzásra sulyom vagy töklevél jött a műcsalival. Szidtuk is a sulymot meg azt is aki kitalálta, hogy védetté kell nyilvánítani. Pár balin jött a lyukakból meg kisebb csuka. Már indultunk hazafelé mikor megláttam, hogy sms-t kaptam Gyula barátomtól. Csodálkoztam is, hisz ő sem egy nagy susmus író ember. Elolvastam, valahogy így nézett ki:

 

 Ertesitem a nagyvilagot, hogy ma delutan                                                                                                  megerkeztem Nevem Penzes Evelin Sulyom

 

Jól van, megszületett..... dehááát.....Gyula barátomat kedvelem, igaz vannak érdekes dolgai de kinek nem, manapság a két keresztnév is divatos... de ez így együtt, hogy Evelin-Sulyom. Csak csóváltam a fejem, hogy ej-ej Gyulám mire nem vesz téged is rá az asszony, sőt horgász kollégámnak is elmondtam, hogy képzeld, ez a rettenetes ember milyen nevet adott a lányának ... Sulyom... Ő is csodálkozott, hogy ilyen útálatos növényről adnak nevet valakinek, de aztán abban maradtunk a mai világban már minden elképzelhető: semmin nem kell csodálkozni. Lapoztam még az sms-ben, a másik oldalon csak annyi volt, hogy 2560 gramm es 52 centi. Beszéltük, hogy ez halban is szép lenne, aztán még vigyorogtunk, hogy szegény csajszit vajon, hogyan fogják becézni. Hazafelé felhívtam a családot is, hogy képzeljétek, és hogy még ilyet, meg különben is, ezt nem hiszed el, stb... : a Gyuláék lánya Evelin-Sulyom. Mindenki csodálkozott, sajnálkozott.

Otthon aztán megint megnéztük a kérdéses sms-t, és a nálam sokkal hozzáértőbb mobilososk hamar rájöttek: a pontok hiánya tréfált csak meg engem. A Sulyom már a másik oldalhoz tartozott...

 

Sulyom (Trapa natans)

Egyéb nevek: csemegesulyom, vízigesztenye, vízidió, vízimogyoró, suly, susa, istennyila, szamár tövis, tiszavirág, vad mandola

 

Úszólevél lemeze rombusz alakú, nyele úszóhólyagos, bőrnemű, elöl durván fogas. Az alámerült levelek fésűsen szeldeltek. A virágok a levélrózsa leveleinek hónaljában képződnek, rövid nyelűek, fehér szirmúak. Szeptemberre érik be a növénynek a 2–4 hegyes szarvat, a csúcsán pedig koronát viselő termése. Virágzás: Július-augusztus.

 

A tüskés termést főzve vagy sütve csemegeként ették, a lisztjéből még kenyeret is sütöttek. A sulyom levélzetével a lovakat etették. Igen sok sulymot gyűjtöttek a Tisza mellékén és Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza, Szolnok piacain árulták. A sulymot nyersen, főzve, sütve eszik. Az alföldi falvakban a gesztenyét helyettesítette. A nagyobb mennyiségben szedett sulymot télen a padláson elteregetve tartották. A főtt sulyomból kevés rozsliszttel és zsírral pogácsát is sütöttek.

Napjainkra Nyugat-Európában annyira megritkult a sulyom, hogy veszélyeztetett növénnyé vált. Elsősorban ez az oka annak, hogy hazánkban is védelem alatt áll, pedig nálunk még nagy állományai élnek, és nem tartozik a közvetlenül veszélyeztetett növényfajaink közé.

 

 

 

 

 

Címkék: tisza tó, sulyom