dr.vér

Vasárnapról maradt etetőanyagom, csonti is vagy fél dobozzal, gondoltam elhorgászom. A Duna jó magas, kinéztem egy befolyó torkolatot, ahol szoktam látni horgászokat. Ott egy jó kis visszaforgó van, nem túl mély vízzel. A picker fel volt szerelve, csak az ólmot cseréltem nehezebbre.

A parton már horgászott egy 13-14 év körüli láthatóan napbarnított bőrű legényke.

-Szia, eszik a hal, jut még nekem is? - kérdeztem.

-Lófaszt - jött a válasz tömören. Gondoltam nem erőltetem a diskurzust, kicsit arrébb telepedtem és elkezdtem összeszerelni.  Azért a  kolléga felállt botja mellől és közelebb jött:

-Hallod, bazzeg a mult héten, amikor kezdődött az apadás, ne tudd meg. Hallod annyi halat vittem haza, hogy a muter alig talált kuncsaftot rá. Hallod volt, hogy öt ponty jött egy délután.

-az igen, és mivel csaliztál?

-mivel, mivel, baszki hallod csigával, mé' mivel kéne?

- én csontival próbálkozom.

- hallod azzal lófaszt se fogsz, legföljebb ilyen paptetűt ni, - és arrébb rúgott egy félig összeszáradt jókora folyami gébet.

Én bedobtam, ő még érdeklődött, hogy miért nem teszek fel csiptetőt ha már kapásjelző karikát nem hoztam, aztán csak visszaült  szépen kitámasztott botja mellé.

Komoly infókat tudtam meg a Dunai horgászatról és főleg Janiról aki itt a környék pecakirálya. Aztán jött egy tolató majd egy személyszállító, és ahogy elültek a hullámok két rövid húzás után begörbült rendesen a picker, bevágtam rúgott. Szaladt a hal rendesen, a fék sírdogált,  de vissza tudtam fogni a halat a sodrásból. Erőlködött, küzdött, aztán csak feljött a víz tetejére. Megmutatta magát egy gyönyörű dévérkeszeg.

-Hallod, mondtam, hogy nemtucc pontyot fogni ezzel a picsányi szereléssel. Meríccsem meg neked?

-Köszönöm, de az nem lenne fer a hallal szemben, - mondtam aztán másodikra csak bemerítettem.

-Hallod ez megvan másfél kila, megveszem háromszáz forintért.

-Hát, 'hallod' ez a dévér megvan két és fél 'kila' is, és különben nem eladó.

-Ne gecizzé hallod, adok érte öt kilót, oszt jól jártál, na, hallod?

Nehezen, de megegyeztünk, hogy nem lesz üzlet, aztán, úgy döntöttem nem is dobok újat, összepakoltam és eljöttem. Természetesen ujdonsült barátommal megbeszéltük, hogy máskor is horgászunk még együtt.

Otthoni mérlegeléskor a dévérkeszeg 2,82 kg nyomott.

 

Dévér keszeg( Abramis brama )

A legismertebb keszegfajtánk és általában a ponty közelében lábatlankodik.  Nagy természettudósunk, Herman Ottó szerint " a keszeg-jellem legtörzsökösebb alakja ", mivel a magyar halászok mindig széles, lapos, ezüstös pikkelyű halat értenek keszegen. Íváskor az ikrások bőrének vérerei erősen megduzzadnak, és ezért úgy látszik, mintha az egész bőrfelület vérezne. Csapatosan ívik, és ilyenkor sok más hallal ellentétben nagyon félénk. Svédország nagy tavainak környékén dévérkeszegíváskor még a harangozás is tilos. Húsa szálkás, de sülve finom, ropogós. A Balaton egyik legnagyobb tömegben előforduló hala. Hossza 15 - 25 cm, súlya 0,2 - 0,6 kg.

Az országos rekord: 5,7 kg.