Citromfa

Már gyerekkoromban is foglalkoztatott a citrusfélék szaporítása. A karácsonyi narancsban talált magokat titokban a szobanövények földjébe dugdostam és vártam a csodát. Egyszer egy talán ki is kelt, de nem lett hosszú életű.

Kisiskolás koromban vettünk egy termő citromfát, örömmel metszegettem, ápolgattam. Józsi bácsitól a falu 'Micsurinjától' hallottam először, hogy bujtatásos (bujtás) módszerrel is lehet citromfát szaporítani.  Az így szaporított fa (vagyis ág) megegyezik az öreg fa tulajdonságaival,  azonnal termő, hiszen az anyanövényből hoztunk létre egy új egyedet.


 

A módszer egyszerű: a fán kiválasztunk egy kisujjnyi vastagságú, lehetőleg merőlegesen felfelé álló ágat. Az ág aljáról körkörösen 4-5 cm magasan eltávolítjuk a háncsot. Az ág erre a részére felhelyezünk egy műanyag poharat (fél literes üdítősflakon alját) amit feltöltünk homokos virágfölddel.  

 

 

 

A kis edényben lévő földet folyamatosan nedvesen tartjuk mindaddig (kb.  5-6 hóp) míg  járulékos gyökereit az anyanövény ki nem fejleszti. A gyökerek kialakulása után az utódot leválasztjuk.

 

 

Ezzel a módszerrel akár virágcserépben is nevelhetünk kicsi de virágzó citromfát, nem kell hosszú évekig várnunk míg a növény termőre fordul.

Ne feledjük: a saját termésű citrom a legédesebb!