Papa

A nagyapa a tükör előtt állva igazgatja magát, végigsimít a kopasz fején és elégedetten csettint: hetven éves vagyok, és egyetlen szál ősz hajszálam sincs...

BigGeorge blogtárs írt a multkor a titokzatos nagyszülő-unoka kapcsolatról.

Mindkét nagyapámat volt szerencsém ismerni, egyikőjük sem volt kopasz, ellenben mindkettő ősz. Kimondottan jól állt nekik.

Anyai nagyapám huncut, de ügyes, amolyan a 'jég hátán is megél' típus volt. Huncutságairól anekdóták szóltak, nem csak messziről szerette a szebbik nemet, volt időszak amikor folyamatosan két műszakban 'teljesített'. Nem volt horgász, de mint a régi időkben sokan, ő is 'értett' a halhoz, sok halat vitt haza a konyhára.  Én még gyerek voltam de emlékszem, volt olyan, hogy esténként nálunk ragadt és érdekes történeteket mesélt. Háborúról, hadifogságról, néha nőkről... Korán, 59 évesen halt meg.

 

 

Apai nagyapám vízimolnár volt. Egyke gyerek volt, apját korán elvesztette, nagyon korán elszegődött inasnak Apatinba egy sváb vízimalomba. Szikár, kemény ember volt, a munkát megkövetelte, de a napszámosoknak a főtt ebéd mellé egy pohár bor is járt. Szertelen gyerekfejjel nehezen viseltem az ő  "sváb" kimértségét, pontosságát, fegyelmezését. 70 évesen a zsákot még könnyedén dobta a vállára. Sokat vitáztunk, beszélgettünk. 85 évesen ment el, de végig szellemileg friss maradt.

 Vízimalmot a Dunán ma már nem találni. Mohácson/Baján volt egy kezdeményezés, hogy építenek egyet a régi leírások alapján, de megtorpant az ügy. 

 

Alulcsapó vizimalom, vagy hajómalom mely két hajóból, az ugynevezett házhajóból és völgyhajóból áll, melyek gerendákkal vannak egymással összekötve s közöttük van a lapátos hajtókerék elhelyezve. A házhajó felső építményes s ebben van a malommű, a völgyhajó kisebb s fedetlen s a malom gerendelyéül, illetőleg a kerék második támpontjául szolgál. A lapátos kerék a folyó tükre felett keresztben fekszik és a viz folyása által mozgásba hozatva, hajtja a gerendellyel összeköttetésben levő fogaskerekek közvetítésével a malomművet. A hajó a mederbe levert karókhoz, vagy pedig vasmacskákhoz lánccal, néha közvetlenül a parthoz kötéllel van kikötve s lehetőleg elhelyezve, hogy kedvező vizsodorban legyen; hajózható folyón azonban az elhelyezésnél első sorban mérvadó az, hogy a hajómalom a hajózást ne akadályozza.