Óhalászi

Vízre tettem a csónakot a Tiszatavon. Ha már ott voltam csónakáztam is egyet. Benéztem óhalászi gyönyörű vízére, élveztem a napsütést.

Az Óhalászi Holt-Tisza a tározó elárasztása előtt ott található Tiszahalász településről kapta a nevét. A történet szerint 1876 március 24.-én hatalmas árvíz pusztított e területen.  23 községet és határát öntötte el, 1206 házat döntve romba. Tiszahalászon csupán 3 lakóház maradt épen. Heves megye főmérnöke eldöntötte, hogy TISZAHALÁSZ jelen helyén meg nem hagyandó! A vármegyei közgyűlés 1876 Szeptember 27-én letiltotta az építkezéseket. Mivel a faluban nem mindenki akart kitelepülni, így némi huzavona után 1877 Május 27.-én meg is született a belügyminisztériumi határozat a falu kitelepítéséről, 1879 év végi határidővel.  Az új község 1902.-től  nevet változtatott és ekkor kapta a ma is használatos elnevezését és lett ÚJLŐRINCFALVA. 
  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Óhalászi Holt-Tisza egy nagy patkó alakú holtág, ahova egy keskeny csatornán juthatunk be. A holtág jellegzetessége a sötétbarna színű, kristálytiszta víz, amit hófehér tündérrózsa mezők tesznek még varázslatosabbá. A holtágban sok elhalt fatörzs, tuskó található, melyeken madarak költenek nagy számban. A vizek mellett lévő fákon kormoránok figyelnek és a gémfajok többségével is találkozhatunk. A területen rétisas is költ, ezek főleg az őszi hónapokban láthatóak rendszeresen.

 

   

Az Óhalászi Holt-Tisza egyike azon holtágaknak,amelyek az 1978-as elárasztás után a tározó részeivé váltak. Víztere azonban többé-kevésbé megtartotta egyediségét, medre jóval mélyebb, mint a Tisza-tó nagy medencéinek nyíltvizes területei. Téli időszakbana vízi állatvilág számára nagyon jó áttelelési lehetőséget biztosít. Csukaállománya híres, nem véletlenül nevezik 'csukaparadicsomnak'.

Ilyen gyönyörűen színezett, igazi vörösszárnyú keszeg az itt élő csukák kedvenc csemegéje

 

 

 

 

 

 

 

 

A tározó ... engem megnyugtat.