Csónak III.

A csónak szállíthatóságának  kérdése csak nem hagyott nyugodni, a gondolat, hogy saját mobil csónakot  készíthetek és azzal bármikor bármilyen vízen horgászhatok új csónak készítésére sarkallt.

A neten is fellelhetőek nagyon érdekes különféle  csónak, pirog, kenu  - és ezek keverékeinek tarvrajzai, építési technikái. Aztán érdekes nekem új alapanyagok, a vízálló farostlemezek.

Olvasgattam, tervezgettem.  A forma abszolút egyedi lett: hegyes, nagyon picit felhúzott orr, a hátulja nagyon elkeskenyedő, de motor szerlhető rá.  Pirogszerű csónak, vagy kenuszerű pirog.

  

A hossza 5 méter, szélessége 90 cm.

A formája kb: ha  az 5 m hosszat  három részre veszem (eleje, közepe, hátulja):

az eleje kb 2 méter kenuforma

a kozepe kb 1,5m -en át  90 cm széles

a vége kb 1,5 m - összeszükül kenura.

A kenuk, meg pirogok durván nézve a középig szélesednek, utána rögtön szükülnek, én pedig  megpróbáltam megtartani ( 1-1,5 méteren) a maximális fenékszélességet, remélve, hogy ez nagyobb stabilitást ad majd a hajónak.

 

Az 5 mm-es okume vízálló rétegelt farost lemezt gondoltam megfelelőnek, igaz a kritikus helyeken dupláztam, és bordákat is raktam bele.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Az első stádium: a csónak összeállt.

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A képeken a famunkával  nagyjából meg is vagyunk. Az elejére került egy nyitható, de légmentesen záródó légkamra is.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 A műgyantázásról:

az első két csónakot öcsém gyantázta a segítőjével, ellenben most én voltam a segéd. A két ember azért célszerű mert így gyorsabban lehet haladni, és ez elsődleges fontosságú, mert így nem külön száradnak meg a rétegek, hanem egyben, így az egész műgyanta héj egyben van, összeköt.

Öcsém keverte a gyantát egy füles edényben, mindig 1 kg-ot kevert be 2% katalizátorral, ezt gyorsan igyekeztünk eldolgozni, hogy a következő keverés még összedolgozható legyen vele. Ecsettel vitte fel, először a fára, arra rátettük az üvegszál paplant aztán átitatta a paplant is gyantával. (gondolom mindenki így csinálja)

A segéd igyekszik gyantátlan tiszta kézzel dolgozni, ő teszi fel az előre kiszabott paplanokat és a rollerrel elhengereli a gyantát a paplanon(ban).

A paplant megpróbáltuk minnél nagyobb darabokban hagyni, ahol gyűrődött ott bevágtuk, ahol muszáj volt ott kisebb darabokra vágtuk. Az összeeresztéseknél mindenhol 5 cm átfedéseket tettünk. Amikor a test megvolt külön megerősítettük a fartőkét és az orrot.

Ezután hagytuk megszáradni, majd megcsiszoltuk (nem teljesen simára, csak  a nagy kitüremléseket 'szőröket' kell lecsiszolni).

2,5 kg natúr ecsetes gélbe kevert 1/2 kg szinezőpasztát és 2dl topcot adalékot és ezzel egyszer szépen ecsettel átkente.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 A vízen kitűnőre vizsgázott, a 4-es Tomossal szinte repült, kényelmes, stabil.

 Tetőcsomagtartón vígan szállítható, két ember simán felteszi. Súlyát csak saccolni tudom:  az okume lemez kb 20-22 kg

párnafák, szegek, stb kb 10 kg

műgyanta kb 20-22 kg

tehát minimum 50, max 55 kiló.