Csónak III.
A csónak szállíthatóságának kérdése csak nem hagyott nyugodni, a gondolat, hogy saját mobil csónakot készíthetek és azzal bármikor bármilyen vízen horgászhatok új csónak készítésére sarkallt.
A neten is fellelhetőek nagyon érdekes különféle csónak, pirog, kenu - és ezek keverékeinek tarvrajzai, építési technikái. Aztán érdekes nekem új alapanyagok, a vízálló farostlemezek.
Olvasgattam, tervezgettem. A forma abszolút egyedi lett: hegyes, nagyon picit felhúzott orr, a hátulja nagyon elkeskenyedő, de motor szerlhető rá. Pirogszerű csónak, vagy kenuszerű pirog.
A hossza 5 méter, szélessége 90 cm.
A formája kb: ha az 5 m hosszat három részre veszem (eleje, közepe, hátulja):
az eleje kb 2 méter kenuforma
a kozepe kb 1,5m -en át 90 cm széles
a vége kb 1,5 m - összeszükül kenura.
A kenuk, meg pirogok durván nézve a középig szélesednek, utána rögtön szükülnek, én pedig megpróbáltam megtartani ( 1-1,5 méteren) a maximális fenékszélességet, remélve, hogy ez nagyobb stabilitást ad majd a hajónak.
Az 5 mm-es okume vízálló rétegelt farost lemezt gondoltam megfelelőnek, igaz a kritikus helyeken dupláztam, és bordákat is raktam bele.
Az első stádium: a csónak összeállt.
A képeken a famunkával nagyjából meg is vagyunk. Az elejére került egy nyitható, de légmentesen záródó légkamra is.
A műgyantázásról:
az első két csónakot öcsém gyantázta a segítőjével, ellenben most én voltam a segéd. A két ember azért célszerű mert így gyorsabban lehet haladni, és ez elsődleges fontosságú, mert így nem külön száradnak meg a rétegek, hanem egyben, így az egész műgyanta héj egyben van, összeköt.
Öcsém keverte a gyantát egy füles edényben, mindig 1 kg-ot kevert be 2% katalizátorral, ezt gyorsan igyekeztünk eldolgozni, hogy a következő keverés még összedolgozható legyen vele. Ecsettel vitte fel, először a fára, arra rátettük az üvegszál paplant aztán átitatta a paplant is gyantával. (gondolom mindenki így csinálja)
A segéd igyekszik gyantátlan tiszta kézzel dolgozni, ő teszi fel az előre kiszabott paplanokat és a rollerrel elhengereli a gyantát a paplanon(ban).
A paplant megpróbáltuk minnél nagyobb darabokban hagyni, ahol gyűrődött ott bevágtuk, ahol muszáj volt ott kisebb darabokra vágtuk. Az összeeresztéseknél mindenhol 5 cm átfedéseket tettünk. Amikor a test megvolt külön megerősítettük a fartőkét és az orrot.
Ezután hagytuk megszáradni, majd megcsiszoltuk (nem teljesen simára, csak a nagy kitüremléseket 'szőröket' kell lecsiszolni).
2,5 kg natúr ecsetes gélbe kevert 1/2 kg szinezőpasztát és 2dl topcot adalékot és ezzel egyszer szépen ecsettel átkente.
A vízen kitűnőre vizsgázott, a 4-es Tomossal szinte repült, kényelmes, stabil.
Tetőcsomagtartón vígan szállítható, két ember simán felteszi. Súlyát csak saccolni tudom: az okume lemez kb 20-22 kg
párnafák, szegek, stb kb 10 kg
műgyanta kb 20-22 kg
tehát minimum 50, max 55 kiló.