Gumihal
ha esetleg van kedved betársulni holnap egy kis gumihalazásra...
ez a látszólag ártatlannak tűnő burkolt kérdőmondat jelent meg a képernyőmön késő délután, és természetesen másnapi horgászat lett az eredménye. Mert nem nehéz a békát víznek ugrasztani. A kérdéseimre, hogy: mikor, hova, hogyan, engedély stb. tömören válaszolt Robi:
"Találka nálam ötkor, az élő Tisza tök tiszta, Szabicsnál van a csónakom, engedélyt veszünk útközben, tegnapelőtt szakadt fel a jég, még nem szedték fel a jobb süllőket a pályákról."
Innét már nem volt visszaút, bár azt tudtam, hogy fagypont körüli hőmérsékletben nem leányálom az egész napos horgászat.
Útközben megreggeliztünk, kávéztunk, majd engedélyt váltottunk. A Tisza-tóra az idei évre két szervezet is ad ki engedélyt, mi a KHT-s jegyet választottuk. A boltos azért bökött egyet rajtunk:
- Sűllőzni mentek?
- Igen.
-Mer' az most nem eszik, nem fogtak tegnap se'.
-És mi más eszik, mit fognak?
-Áá, mást se fogtak ...
A kikötőből több csónak indult süllőzni, mindenki Derzs felé indult, mi azonban felfelé mert Robi ezt a részt ismeri jobban. A motor ugyan nem elsőre, de indult, a lendületünk nem tartott sokáig, párszáz méter után köhögni kezdett a Yamaha. Aztán megint mentünk pár percet, majd ujraindítás, megint párszáz méter, benzinpumpálás, ujraindítás.
A Poroszló-Tiszafüred közti híd magasságában Robi feladta a küzdelmet a motorral, és azt mondta innét csorgunk lefelé és majd délután hazaevezünk. Mondtam, hogy akkor cseréljünk helyet és a kilátástalan evezést elkerülendő inkább én is megpróbálkozom a motorral. Kiderítettem, hogy az üzemanyagcső dugulása lehet a probléma, bicska segítségével a hosszú csőből rövidet varázsoltunk, és már robogtunk is tovább.
Aztán csak a helyszínre értünk, előkerültek a gumihalak és szorgalmasan próbálkoztunk. A gyürükbe szerencsére nem fagyott meg a víz, az eső is csak csendesen szemerkélt.
A hal tényleg nem evett, mi megúsztuk kisebb kapás-szerűséggel, bár más horgászoknál láttunk egy-egy halat. A szél csendes maradt egész nap, az eső sem áztatott el bennünket, de azért délutánra már áthültünk. Plusz egy-két fokban egy helyben üldögélésben nem melegszik ki az ember, a jeges csónakban pedig a legmelegebb balkancs is áthül előbb-utóbb.
A hal formájú és legtöbbször lapátfarkú gumitestű műcsalik a gumihalak. A legendás Tisza- tavi halbő években az új műcsali káprázatos fogásokat, főleg kapitális süllőket eredményezett.