HTML

Halas és halatlan történetek

Régi és friss halas-halatlan, hálás-hálátlan, igaz és 'becsszóra igaz', megtörtént és 'akár meg is történhetett volna'

Friss topikok

  • hzizi: Sajnos tényleg kevés időt tudok vízparton tölteni, de engedélyem van, sőt egyi... (2017.09.04. 11:17) Újra Tisza-tó
  • Novi1: szia zizi :) frissíteni kellene ezt a blogot ;) valahogy hiányzik az új törté... (2016.09.08. 11:41) Csíptetett ponty
  • Paduc: Örülök, hogy megindult a blogban az állóvíz. Nagyon profi a külmotoron láthat... (2015.01.01. 18:39) Karácsony előtti dunai peca
  • aamen: hejj arról milyen szép posztot írhatnál, hogy két nappal később visszamenve, u... (2014.12.16. 20:32) Tisza-tavi csukázás
  • Paduc: Welcome on board :) (2014.11.05. 20:40) A Tisza-tó téli vízszintje 2014.

Bejegyzések

Az első víz alatti betonzsilip

2010.05.26. 10:12 hzizi

 

1715-ben merült fel először a Duna-Tisza-csatorna terve. Az 1792-ben szervezett hajózási társaság 1793 és 1802 között építette meg a Ferenc-csatornát, majd 1872-1879 között Türr István kezdeményezésére épül meg a Ferenc-csatorna vízellátását szolgáló Baja-Bezdáni tápcsatorna és a Ferenc József-csatorna.
Amint a Ferenc-csatorna egyike a legrégebbi csatornáknak (körülbelül egyidős az Erie csatornával az Egyesült Államokban), úgy büszkék lehetünk rá, hogy az első teljesen betonból kivitelezett hajózsilipet a Kárpát-medencében építették 1854-ben, a Ferenc-csatorna dunai torkolatánál Bezdánnál.

Ezt külföldön akkoriban rendkívül merész dolognak tekintették, és az építésnek a híre rövid idő alatt messze földön elterjedt. A hajózsilip, az úgynevezett Ferenc József-zsilip tökéletesen megfelelt az elvárt műszaki igényeknek.
Építője Mihálik János miniszteri építészeti felügyelő volt, egyike a legkitűnőbb és legleleményesebb magyar mérnököknek. Cementgyár akkor még nem volt, a cementet kamenicai márgából saját maga égette. A küszöbök a legkisebb vízszint alá 1,80 méterre
kerültek. A 2,50 m fenéklemez és a 11,0 m magas falak mintegy 7,0 m magasságig süllyesztő szekrények segítségével víz alatti betonozással készültek. A falak felső része szárazon tömörített betonból készült.


A betonozás éjjel-nappali munka mellett 90 napig tartott. A napi teljesítmény a víz alatt készített alapnál átlag 161 m3, az összes betonmunka tömege pedig mintegy 19.000 m3 volt.
A víz alatti betonozást összesen hat süllyesztő szekrénnyel végezték. Mihálik zseniális és nagyszabású építési módja és berendezése (még ha az akkori primitív hazai viszonyokból folyó nagy nehézségeket nem is tekintjük) méltó arra, hogy az utókor meghajtsa előtte az elismerés zászlaját.

forrás:

dr. Mihalik András
Az első magyar betonépítmény mint a világ első,
teljesen betonból épült hajózsilipje

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://halesmas.blog.hu/api/trackback/id/tr942032274

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

AzHofi 2010.05.28. 12:09:21

Én eddig még csak tűzrakót zsaluztam a kertben, de ez sem lehet sokkal bonyolultabb. :-)

Zuzuka 2010.05.28. 20:39:42

@AzHofi: amennyiben víz alatti telked van:))