HTML

Halas és halatlan történetek

Régi és friss halas-halatlan, hálás-hálátlan, igaz és 'becsszóra igaz', megtörtént és 'akár meg is történhetett volna'

Friss topikok

  • inf3rno: Én ma pucoltam három gyönyörű pontyot. Bedőltem a legendának, és inkább kivágt... (2017.09.25. 17:27) Halpucolás egyszerűen - update
  • hzizi: Sajnos tényleg kevés időt tudok vízparton tölteni, de engedélyem van, sőt egyi... (2017.09.04. 11:17) Újra Tisza-tó
  • Novi1: szia zizi :) frissíteni kellene ezt a blogot ;) valahogy hiányzik az új törté... (2016.09.08. 11:41) Csíptetett ponty
  • Paduc: Örülök, hogy megindult a blogban az állóvíz. Nagyon profi a külmotoron láthat... (2015.01.01. 18:39) Karácsony előtti dunai peca
  • aamen: hejj arról milyen szép posztot írhatnál, hogy két nappal később visszamenve, u... (2014.12.16. 20:32) Tisza-tavi csukázás

Bejegyzések

Partizán napló

2009.12.09. 00:08 hzizi

Megint szakállas viccel kell kezdenem:

Részletek egy szovjet partizán naplójából:
1. nap: Délig tartó kemény harcok után sikerült elfoglalnunk a kiserdőt a fasisztáktól.
2.nap: A fasiszták egész napos ádáz harc után visszafoglalták a kiserdőt.
3.nap: Erőnket nem kímélve ma kivertük a betolakodó fasisztákat, újra miénk a kiserdő!
4.nap: A gaz fasiszták erősítést kaptak, kegyetlen harcokban visszafoglalták a kiserdőt.
5. nap: Ma kijött az erdész, és mindenkit elzavart a picsába!
 

Ezt éreztem én is a minap amikor kedvenc sportomat üztem: horgásztam a Tisza-tavon. Próbáltam halat fogni mint a többi horgász, de egyszer csak jött az erdész, vagyis a halász. Csukázást terveztem erre a napra, a Csapóiról hallottam jó híreket, azt a részt gondoltam végigpergetni és a Borzanatot. Keresgéltem a halat, egyszer a semmiből előtűnt egy csónak és pont felém tartott, mit tartott - megállt közvetlenül mellettem.

A csónakban egymás mellé kipakolva nagy húsosládák, előkészítve a merítőszákok és egy agregátor.  A három fickó közül a legidősebbnek tűnő tartott nekem eligazítást. Mégpedig, hogy itt most ők mint MOHOSZ 'állományfelmérő halászatot' fognak művelni, ezért kérik hagyjam el a területet. Árammal fognak halászni (!) ezért biztonsági okokból húzzak a francba. És ez a Tisza-tóra kiadott területi engedélyemben (éves jegy 17 ezer Ft.) a 10-es pontban is le van írva. És, hogy nekik ehhez joguk van, mert ők a vízterület hasznosítói.

 Mit lehet ilyenkor tenni? Hőbörögni picit, de azt is minek. A Tisza-tó tulajdonosa a Magyar Állam. A halászati-hasznosítási jog a mostani kezelőnél a MOHOSZ (Magyar Országos Horgász Szövetség)-nál van. E jog alapján gondolja úgy a Mohosz vezetősége, hogy ők 'állományfelmérés' bűvszó alatt lehalászhatják és követhetetlen módon értékesíthetik a tóban megtermelődött halat. Mert ők a horgászok érdekeit képviselik. A vicces jelző kicsit morbid ide...

Megy a vita a Tisza-tó további sorsáról. Bonyolult az ügy, sok jogi csűrés-csavarással. A Mohosz halászati joga elvileg 2001.01.01.-el megszűnt, de birtokban maradhatott mert  a kárpótlása nem rendeződött. Az Alkotmánybíróság határozata alapján a Földművelési Minisztérium most úgy döntött, hogy 2010.01.01.-től a bérleti jog az új tulajdonosé (Tisza-tavi Sporthorgász kht), a kárpótlás a tulajdonosváltást nem hátráltatja. A Mohosz a döntésbe nem egyezik bele, a Tisza-tavi kht meg tartja magát hozzá.

2010-re a horgászengedélyeket a Tisza-tóra mindkét szervezet már kinyomtatta és Január elsejétől árusítani szeretné.

26 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://halesmas.blog.hu/api/trackback/id/tr61583927

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

gatsy 2009.12.09. 10:35:33

Emlékeim szerint az állomány felmérés után kötelesek a halat visszadobni, ha mégsem így történik, akko rők nem a felmérést végeztek, hanem oroztak.
Gondolom írott engedélyük is volt a dologhoz...A víz az Államé, ergo a miénk. Ha nincs papiros, akkor a megoldás szerintem, hogy a további esetleges fájdalom elkerülése végett eltávolodik az ember, de szemmel tartja a csónakot, miközben hívja a rendőrséget.

gatsy 2009.12.09. 10:36:27

Legalábbis Győrben a Marcaltavon az állomány felmérése úgy folyt, hogy a halakat nem megölték az árammal,c sak kábították majd visszahelyezték

Helen H. · http://szopizmus.blog.hu 2009.12.09. 12:06:15

ez a szakállas vicc nekem nagyon új volt:-)

gatsy 2009.12.09. 12:33:35

@hzizi: Akkor viszont marad az első verzsön. Esetleg, mivel úgy is van nálad fényképezőgép, teleobjektív fel, oszt szorgalmas dokumentálás, aztán szépen rendőrségre ballagás és arcképes feljelentés.

jurinovics 2009.12.09. 13:27:05

Írtam délelőtt egy levelet a MOHOSZ-nak, hogy ugyanmár, foglaljanak állást ezügyben.
Válaszra persze nem számítok.

SandeR 2009.12.09. 14:26:04

Jelenleg a Tisza-tavon mentőhalászat folyik és nem állományszabályzó halászat vagy 'orzás'. Ennek keretében a tározótérben rekedt halakat - amelyek zöme süllő és csuka, akik egyébként egymást eszik mivel a táplálékhalak legnagyobb része elhagyja a helyszínt - a halászat során kifogják, majd általában a tiszafüredi híd lábánál az élő Tiszába helyezik vissza őket. www.mohosz.hu/tisza_to.html - 'Halmentés' rész.
A halakat ezért veszik ki a vízből és teszik szállítójárműre... Sajnos a halászat során kis részük (megfogott halak 2-3%-a, tehát 100kg-ból 2-3kg) elpusztul, valamint a nem honos fajok (törpeharcsa, ezüstkárász), melyek értelemszerűen nem kerülhetnek vissza a vízbe és értékesítésre kerülnek.
Előfordul, hogy a mélyebb vizű részeken is történik elektromos halászat. Ilyenkor a hasznosító kötelező feladatát ellátva különböző halfajokat gyűjt, melyeket halegészségügyi vizsgálatokra elküld az Állategészségügyi Diagnosztikai Igazgatóság részére (évente 1-2 alkalommal).
Minden szükséges engedéllyel rendelkezik a halászati munkákat végző hasznosító, az egész teljesen legális, akárcsak a törpeharcsa-állomány csökkentését célzó állományszabályzó halászatok.
Egyébként tény, hogy a vízterület tulajdonosa a Magyar Állam, de ettől függetlenül van a vizeknek egy halászati, halgazdálkodási hasznosítója is, amely érvényes halgazdálkodási tervvel kell rendelkezzen, és aszerint kell ellátnia vállalt feladait... A Tisza-tó esetében e feladatok közé tartozik a mentőhalászat és az állományszabályzó halászat is, ugyanúgy mint például a haltelepítés vagy halőrzés.
Úgy gondolom, hogy ép ésszel átgondolva ezek érthető tények mindenki számára. Üdv mindenkinek!

gatsy 2009.12.09. 14:39:32

@SandeR: Én teljesen megértem akkor, ha van róla papírja az illetőnek.
Mivel ha horgászni akarok nekem is kellenek papírok, ezért elvárható, hogy ha más (akár a munkakörébe tartozó feladatot ellátó) embernek is legyen a tevékenységére feljogosító papirosa.

Persze az is lehet hamisítvány, de ezt ugye ott helyben nem tudjuk ellenőrizni

Ádám72 (törölt) · http://juditesadam.blog.hu/ 2009.12.09. 14:54:46

@SandeR: Ez van. Jogosnak tűnik. Én nem értek hozzá, csak egy kukacot szoktam belógatni azt se a Tisza tóba.... :-)
@hzizi: A vicc akkor is jó, bármilyen szakállas! :-))

SandeR 2009.12.09. 15:52:34

@gatsy: Ez így van. Jogállamban élünk, néha ahhoz is papír kell, hogy a wc-re elmenjen az ember :).
És persze távcsővel nem lehet megállapítani, hogy ha valaki 'tevékenykedik' a vízen, akkor azt legálisan teszi, vagy esetleg rabsic. Az előbbi pedig bejelentett tevékenység a hatóságoknál, így értesítésük esetén tudnak róla. Célszerű amúgy a hasznosítónak szólni, ha valaki gyanús dolgot észlel, bármelyik vízterületről is légyen szó.

@jurinovics: Szívesen. Örülök, ha segíthettem.

Carpio 2009.12.09. 17:48:34

...A Mohosz halászati joga elvileg 2001.01.01.-el megszűnt, de birtokban maradhatott mert a kárpótlása nem rendeződött...
9 év pont elég kárpótlás (gondolom), de ez az egész kárpótlásos, 2010-ben duplahorgászjegyes sztori mélyen jellemző kicsiny hazánkra. :)

jurinovics 2009.12.09. 18:15:13

év végéig még mentik, ami menthető... :)

Carpio 2009.12.09. 20:50:23

@jurinovics: ééés januártól akár kétfajta jeggyel is horgászhatsz => 2 jegy, 2x annyi hal.:)

jurinovics 2009.12.09. 20:59:18

és ahhoz, hogy tutira megússz egy pecát feljelentés nélkül, mindkettőből kell 1-1

Helen H. · http://szopizmus.blog.hu 2009.12.10. 08:07:49

már úgy is mindig kérdezni akartam, és most találtam is egy szakit:-), na szóval: aki horgászik/halászik, az tényleg türelmes ember, vagy csak addig amíg hal is van a dologban?

csaba72 2009.12.10. 08:20:06

@SandeR: Nagyon ügyes és felkészült "szakemberek" lehetnek akik húsos ládában tárolva és élve tartva a halat a visszaeresztésig minimális ( 2-3%) pusztulást tudnak felmutatni.

kisbobó 2009.12.10. 08:30:39

a horgász/halász nem ugyanaz:
a horgász horoggal szórakozásból horgászik,
a halász szerszámmal (háló, varsa, stb.)a megélhetéséért dolgozik

tehát egyik hobby- szórakozás, a másik munka

a horgászathoz türelem kell, néha egyész nap csak ülnek és figyelik az úszót, lehet tényleg türelmes emberek.

a halász meg egy foglalkozás

jurinovics 2009.12.10. 10:38:11

kíváncsi lennék, mennyi idő telik el az első hal húsosládába helyezése és a szabadon eresztés között
- a halászat lezavarása, halak összeszedése, húsosládák megpakolása
- visszamotorozás a kikötőbe
- kikötés
- ládák felpakolása a kocsira
- autóút a visszaeresztés helyszínére
- ládák kipakolása
- halak visszaeresztése

szerintem az 1-2% az, ami életben marad ennyi idő alatt

(hacsaknem az egész halászat 3 perc, fél perc a hajóút a kikötőbe, 10 másodperc a kikötés, és 470 km/h sebességgel szállítják a halakat a füredi hídhoz...)

csuberda 2009.12.10. 12:00:39

sander.

"Ez így van. Jogállamban élünk, néha ahhoz is papír kell, hogy a wc-re elmenjen az ember :)."

1.Ha ezt ennyire tudod, akkor azt is tudod hogy január 1. től nem árulhattok engedélyt a ttóra.

2. Arrol is beszélhessünk kicsit hogy a 2 legrutinosabb halőrnek (karsa, veresöcsi)miért vannak halboltos érdekeltségeik. Arrol is irj ilyen szép könnyfacsaró igazságosztó levelet, hogy miér nyitott a mohosz halboltot a tfüredi híd lábánal tavaly, a fehér amur melett.
Halkan megjegyzem hogy nekem is, és sok ismerősőmnek ott van csónakja, a füredi hidnál,és valahogy még senki nem látta hogy halat ott télen valaha is visszaengednének a nagytiszába, a halaskcsi viszont igen sürűn áll a bolt előtt,amiből általában halőrők is szállnak ki, pl. a dudás.

csuberda 2009.12.10. 12:08:56

Azt szintén megkérdezném sander, hogy a tározóból minek kimenteni a halat, ahol annyi az aprohal a csillag a tejuton. NINCS JOBB léki keszegező hely mint a tározó, és nincs szarabb lékicsukázó sem , a ti áldásos többéves tevékenységeteknek köszönhetően. ezt a hülye dumát hogy a csuka zabálja a süllőt , csak az eszi meg aki még életében nem pecázott a ttavon vizeresztés után.

tipor 2009.12.10. 12:28:29

@SandeR: méghogy halmentés, ne viccelődj már! A kistiszáról tavaly miért mentették a halat? Jah, hogy papír van róla attól még eltűnik a hal, érdekes módon azt soha senki még nem látta, hogy visszaeresztené a Tiszába a mohosz a halat. Miért nem dokumentálják minden egyes alaklommal?

gatsy 2009.12.10. 14:47:51

Micsoda vihar lett itt. Asszema MOHOSZ nem nagyon fogja tudne a becsületét visszadolgozni, ha még egyszer ennyi ideig működik is, mint a mai napig...

Helen H. · http://szopizmus.blog.hu 2009.12.10. 14:50:41

@kisbobó: azt hiszem ez nekem jött.:-) na, most már nem vagyok annyira hülye:-)

EBI 2009.12.10. 16:23:41

NAHÁT!EZ ARCÁTLAN 2 HETE A BORZANAT TELE VOLT
KISHALLAL MOST MÁR BÁNOM HOGY NEM FILMEZTEM LE
SZILASFOKNÁL KISHALON MENT A CSÓNAK.KISHALFOGÓ HÁLÓVAL 20 PERC ALATT 700 DB KESZEGET,KÁRÁSZT FOGTUNK.MÉGHOGY EGYMÁST ESZI A CSUKA MEG SÜLLŐ......URAIM AKI EZT ÁLLÍTJA ÉN ELÉ ÁLLOK ÉS SZEMÉBE MONDOM HAZUDIK.MINDEN HÉTEN KINT VAGYOK AZ EMLÍTETT VÍZEN ÉS MINDEN ÁLTALAM FOGOTT CSUKESZ TELE VOLT KESZEGGEL.ÉN NEM KÉREK A MOHOSZ HALMENTÉSÉBŐL,DE TÉNYLEG MOST EZ SOK....HÁT HONNAN TUDJA AZ ILLETÉKES HOGY NINCS MIT ENNI A CSUKÁKNAK? ÉN ÁLLÍTOM HOGY VAN MIT ENNI A RAGADOZÓNAK,TEHÁT MEGLOPTAK BENNÜNKET MEGINT EZEK A SZAKEMBEREK!FELHÁBORÍT ÉN A MAGAM RÉSZÉRŐL NEM VESZEK RÖBB JEGYET A MOHOSZTÓL AMÍG HÜLYÉNEK NÉZIK A TELJES TAGSÁGOT.

domdodom69 (törölt) 2009.12.10. 17:34:18

ó, ne már. már itt is. én meg azt hittem, ez az élet egy háborítatlan helye. (mármint a horgászat):((

SandeR 2009.12.11. 10:38:05

Nem akarok senkinek magyarázkodni, sem pedig olyan dolgokon vitázni, amit a saját szememmel látok. Amit leírtam azt nem a MOHOSZ nevében írtam, hanem ez a saját véleményem és tapasztalatom. A tározótéri területek legjaván, ahol a mentőhalászatok folynak tényleg alig található táplálékhal. Persze a halak vándorlását az időjárás is befolyásolja, így feltételezem ezért lehetett annyi keszegfélével találkozni. A Kis-Tiszán nem mentőhalászat folyt tavaly, hanem különböző, Tisza-tóban élő halfajokból való mintagyűjtés, amik a fent említett halegészségügyi vizsgálatokhoz kellenek.
A MOHOSZ-nak nincs halboltja. A mentőhalászatok dokumentálva vannak. A 'tejesládák' pedig jól beváltak a halszállításban - Természetesen a halak nem szárazon vannak benne. Na mindegy. Ez van.
Egyébként azt hiszem lassan teljesen megértem, hogy a MOHOSZ miért nem nyilatkozik túl gyakran. Kritizálni, az ember szavait megkérdőjelezni és kiforgatni azt nagyon könnyű. Meg kommunistázni! Azt is. De az már szinte senkiben fel sem merül, hogy esetleg tényleg tisztességes, törvénytisztelő, nem minimálbérre bejelentett emberek dolgoznak ott?
És igen. Szakmai szemmel miért nem biztos, hogy jó a megtartható süllő méretének emelése? Mennyi mohón táplálkozó 30-35cm-es süllő fog majd emiatt elpusztulni a visszaengedés után, amik torokra nyelték a csalihalat? Hiába 30 cm jelenleg a süllő legkisebb kifogható mérete, sokan visszaengedik a nagyobbat. Ha olyan állapotban van szerencsétlen. És most is sokan elteszik a 30 cm alatti halat, akármilyen állapotban van. És ezt könnyen meg lehet tenni. Halat lopni lehet egy intenzív, körbekerített horgásztóról is. Pedig annál jobban már nem nagyon lehet halat őrizni. Esetleg átvilágítással? :). És még nagyon sok minden van amiről sokat lehetne vitatkozni. Nekem ehhez sem kedvem, sem időm nincsen. Vitatkozzon ilyeneken az, aki akar és van rá ideje.
Esetleg meg kéne próbálni minél több embernek saját magából kiindulni, önvizsgálatot tartani és a saját háza táján rendet tenni, tartani. Lehet, hogy ennek nagyobb értelme lenne. És nem azt a mentalitást folytatni: hogyha ez ezt teszi, akkó má énis, he!
Személ szerint inkább erre próbálok figyelni és törekedni.
Persze az is igaz, hogy ebben az országban hozzászoktattak mindenkit, hogy semmi sem igaz, mindenki szemét, és lop, csal, hazudik. Pedig a polgárok többsége többnyire tisztességes és jóravaló ember szerintem. Csak épp csendesebbek és ritkábban hallatják a hangjukat 8-((
És elnézést az érzelmi kirohanásomért...
Többször nem írok.