HTML

Halas és halatlan történetek

Régi és friss halas-halatlan, hálás-hálátlan, igaz és 'becsszóra igaz', megtörtént és 'akár meg is történhetett volna'

Friss topikok

  • hzizi: Sajnos tényleg kevés időt tudok vízparton tölteni, de engedélyem van, sőt egyi... (2017.09.04. 11:17) Újra Tisza-tó
  • Novi1: szia zizi :) frissíteni kellene ezt a blogot ;) valahogy hiányzik az új törté... (2016.09.08. 11:41) Csíptetett ponty
  • Paduc: Örülök, hogy megindult a blogban az állóvíz. Nagyon profi a külmotoron láthat... (2015.01.01. 18:39) Karácsony előtti dunai peca
  • aamen: hejj arról milyen szép posztot írhatnál, hogy két nappal később visszamenve, u... (2014.12.16. 20:32) Tisza-tavi csukázás
  • Paduc: Welcome on board :) (2014.11.05. 20:40) A Tisza-tó téli vízszintje 2014.

Bejegyzések

Csónak III.

2009.05.07. 21:38 hzizi

A csónak szállíthatóságának  kérdése csak nem hagyott nyugodni, a gondolat, hogy saját mobil csónakot  készíthetek és azzal bármikor bármilyen vízen horgászhatok új csónak készítésére sarkallt.

A neten is fellelhetőek nagyon érdekes különféle  csónak, pirog, kenu  - és ezek keverékeinek tarvrajzai, építési technikái. Aztán érdekes nekem új alapanyagok, a vízálló farostlemezek.

Olvasgattam, tervezgettem.  A forma abszolút egyedi lett: hegyes, nagyon picit felhúzott orr, a hátulja nagyon elkeskenyedő, de motor szerlhető rá.  Pirogszerű csónak, vagy kenuszerű pirog.

  

A hossza 5 méter, szélessége 90 cm.

A formája kb: ha  az 5 m hosszat  három részre veszem (eleje, közepe, hátulja):

az eleje kb 2 méter kenuforma

a kozepe kb 1,5m -en át  90 cm széles

a vége kb 1,5 m - összeszükül kenura.

A kenuk, meg pirogok durván nézve a középig szélesednek, utána rögtön szükülnek, én pedig  megpróbáltam megtartani ( 1-1,5 méteren) a maximális fenékszélességet, remélve, hogy ez nagyobb stabilitást ad majd a hajónak.

 

Az 5 mm-es okume vízálló rétegelt farost lemezt gondoltam megfelelőnek, igaz a kritikus helyeken dupláztam, és bordákat is raktam bele.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Az első stádium: a csónak összeállt.

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A képeken a famunkával  nagyjából meg is vagyunk. Az elejére került egy nyitható, de légmentesen záródó légkamra is.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 A műgyantázásról:

az első két csónakot öcsém gyantázta a segítőjével, ellenben most én voltam a segéd. A két ember azért célszerű mert így gyorsabban lehet haladni, és ez elsődleges fontosságú, mert így nem külön száradnak meg a rétegek, hanem egyben, így az egész műgyanta héj egyben van, összeköt.

Öcsém keverte a gyantát egy füles edényben, mindig 1 kg-ot kevert be 2% katalizátorral, ezt gyorsan igyekeztünk eldolgozni, hogy a következő keverés még összedolgozható legyen vele. Ecsettel vitte fel, először a fára, arra rátettük az üvegszál paplant aztán átitatta a paplant is gyantával. (gondolom mindenki így csinálja)

A segéd igyekszik gyantátlan tiszta kézzel dolgozni, ő teszi fel az előre kiszabott paplanokat és a rollerrel elhengereli a gyantát a paplanon(ban).

A paplant megpróbáltuk minnél nagyobb darabokban hagyni, ahol gyűrődött ott bevágtuk, ahol muszáj volt ott kisebb darabokra vágtuk. Az összeeresztéseknél mindenhol 5 cm átfedéseket tettünk. Amikor a test megvolt külön megerősítettük a fartőkét és az orrot.

Ezután hagytuk megszáradni, majd megcsiszoltuk (nem teljesen simára, csak  a nagy kitüremléseket 'szőröket' kell lecsiszolni).

2,5 kg natúr ecsetes gélbe kevert 1/2 kg szinezőpasztát és 2dl topcot adalékot és ezzel egyszer szépen ecsettel átkente.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 A vízen kitűnőre vizsgázott, a 4-es Tomossal szinte repült, kényelmes, stabil.

 Tetőcsomagtartón vígan szállítható, két ember simán felteszi. Súlyát csak saccolni tudom:  az okume lemez kb 20-22 kg

párnafák, szegek, stb kb 10 kg

műgyanta kb 20-22 kg

tehát minimum 50, max 55 kiló.

 

8 komment

Címkék: kenu csónak készítés pirog

A bejegyzés trackback címe:

http://halesmas.blog.hu/api/trackback/id/tr831108383

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

bcsaba93 2010.06.22. 11:45:31

Ez a csonak nem sülyed el?

hzizi · http://halesmas.blog.hu/ 2010.06.22. 13:08:03

@bcsaba93: Minden csónakot el lehet süllyeszteni, gondolom ezt is - ha nagyon akarnám. De nem akarom... :-)

bcsaba93 2010.06.22. 17:20:26

Aki készítette ezt a csónakot az eltudná küldeni a pontos tervrajzát? A következő címre kéne csabika2@citromail.hu. Előre is köszönöm

hzizi · http://halesmas.blog.hu/ 2010.06.23. 09:18:15

@bcsaba93: Trevrajz nincs, de ha megkeresel szívesen megmutatom élőben a járgányt.

bcsaba93 2010.06.25. 07:15:00

Élőben jó lenne látni a hajót. Lenne még egy fontos kérdésem erre a csónakra is kell hajozási engedély vagy valamilyen papír? Megjön a jóidő akkor megprobálom megcsinálni azok alapján amit itt olvastam meg láttam. A műgyanta helyet jó a szúrok is vagy valamilyen vizáló festék?

bcsaba93 2010.06.29. 15:50:37

Azt megtudná mondani hogy kb. hány lemezböl lett összerakva a hajó? Nagyon érdekkel a dolog megprobálom majd megalkotni. Köszönöm elöre is a válaszokat.

hzizi · http://halesmas.blog.hu/ 2010.06.29. 16:07:14

@bcsaba93: keress meg privátban (rákattintasz a névre, utána üzenet küldése).
Csónakra nem kell semmilyen papír 5 KW teljesítményű motorig. Műgyanta egyben tartja a csónakot (mintegy műanyag csónak) festékkel nem helyettesíthető. Két táblából lett kivágva.

apiesze 2011.01.28. 15:31:10

Helló!

A történet sajnos ;-) már nem mai. 1971-72-ben a munkatársammal, akit csak egyszerűen Dagadtnak hívtunk (élősúlyban 130kg volt, nyugodjék békénen ),csináltunk egy műanyag borítású motorcsónakot. Az eljárás hasonló volt a Tiedhez, csak értelemszerűen jóval erősebb kivitelben. A műgyanta az abban az időben kapható kétkomponensű Resistan nevű padlólakk volt. A belső mahagóni, 7*6cm bordák. A hossz kb. 3,5-4m között, a szélessége 1,2-1,3m. A motor egy általa tervezet tribbel, Wartburg motor átalakításával készült külső motor. Kb. 130kg. Így volt meg az egyensúly ;-). Óránként 40-60l között fogyasztott, attól függően, hogy vontatott-e vizisízőt, vagy sem.